Social media beeldformaten: Het spiekbriefje voor 2016

door 9 september 2016

Nu dat social media aanwezigheid is uitgegroeid tot een ‘must have’ voor grote en kleine bedrijven, kun je beter voorbereid zijn voor het uitvoeren en aanpassen van uw bestaande social media inspanningen. Een van de beste manieren om uw positie in alle sociale netwerken te verbeteren is door middel van consistentie in uw stem en branding.

Een top prioriteit moet worden om ervoor te zorgen uw stem overeenkomt met het publiek voor elke sociale kanaal; Echter, het verstrekken van een consistente uitstraling voor uw merk is van vitaal belang. Een van de beste manieren om beide branding doelen te bereiken is door middel van je visueel ontwerp.

Als je de grote sociale netwerken bezoekt, zie je op het eerste gezicht weinig consistentie. Echter, zoals deze websites hun aanbod ontwikkelen en actualiseren, wordt het eenvoudiger om uw ontwerpvaardigheden te gebruiken om een herkenbaar merk over het gehele spectrum van de sites te maken.

Dit spiekbriefje biedt u een korte handleiding voor de beeldformaat aanbevelingen voor veel van de top social media sites (zoals Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn, Pinterest, YouTube, Google+ en Medium). Met deze informatie binnen handbereik, kunt u uw aanwezigheid in overeenstemming brengen met uw branding, terwijl het steeds voldoet aan de vereiste afmetingen van de website. De beeldformaat-eisen voor deze sites veranderen regelmatig. Ons spiekbriefje zorgt ervoor dat je klaar bent voor 2016.

Let op! Wij hebben dit spiekbriefje gemaakt in de veronderstelling dat u regelmatig beelden maakt en werkt aan web design projecten. We tonen de afmetingen voor elk type afbeelding in alle netwerken. Bijvoorbeeld, bij het maken van een profiel foto, kunt u alle benodigde profielfoto’s voor uw klanten tegelijk laten voldoen aan de eisen van de site en zodanig een consistente branding te creëren. Deze lijst geeft afmetingen voor de primaire beeldonderdelen van elk netwerk.

Profiel beeldformaat

Als je uit gaat van een vierkante ‘profiel foto’ die goed schalen is naar de volgende maten, zul je in staat zijn om het proces te stroomlijnen voor het maken van updates over alle netwerken. Een grote verandering in 2016 is dat LinkedIn hun profiel beeldformaat sinds vorig jaar heeft bijgewerkt. (In het verleden was de grootte van de LinkedIn standaard logo 100px  x 60px en de grootte van het vierkant logo was 50px x 50px. LinkedIn is verhuisd naar een grotere, vierkante aspect ratio in 2016 zoals je hieronder ziet.)

Profielfoto formaten

NetwerkBeeldformaat
Twitter400px x 400px
Facebook180px X 180px
Instagram110px x 110px
Pinterest165px X 165px
LinkedIn400px x 400px
YouTube800px x 800px
Google+250px x 250px
Medium400px x 400px
Tumblr128px x 128px

Omslagfoto/titelafbeelding

De omslagfoto of titelafbeelding is de grote hit op de meeste van deze netwerken. In tegenstelling tot profiel foto’s – die typisch zijn vierkant zijn – hebben de verschillende sociale sites zeer verschillende maten voor hun omslagfoto’s. Hier zijn een paar tips om te onthouden:

  1. Je kunt waarschijnlijk beter een een PNG- bestand, in plaats van een .jpg gebruiken.
  2. Aangezien deze beelden vaak zijn bijgesneden of bedekt met andere interface-elementen, zet de belangrijke onderdelen van uw ontwerp in het midden van het beeld, en controleer nogmaals dat de belangrijkste delen van het beeld niet worden gedekt wanneer het wordt gebruikt in de productie.

Omslagfoto formaten

NetwerkBeeldformaat
Twitter1500px x 500px
Facebook851px x 315px
Pinterest217px x 147px (Board cover image)
LinkedIn cover974px x 300px
LinkedIn story698px x 400px
YouTube coverDisplay varies by device; 1546px x 423px op desktop
Google+ cover2120px x 1192px
Tumblr header3000px x1055px
Medium profile1400px x 1120px

Beelden in de berichten zelf

Rich content sharing, inclusief het delen van beelden, wordt  steeds belangrijker in sociale netwerken. Het creëren van beelden die de juiste maat hebben voor het netwerk minimaliseert vervorming en onverwacht bijsnijden.

Beeldformaten in bericht

NetwerkBeeldformaat
Twitter1024px x 512px
Facebook1200px x 630px
Instagram1080px x 1080px
Pinterest735px x onbeperkt (Expanded Pin)
LinkedIn350px x 250px
YouTube16:9 aspect ratio (Video)
Google+497px x 373px, maar kan zo groot zijn als 2048px x 2048px
Medium900px breed bij elke hoogte
Tumblr500px x 750px

Beeldformaten gedeelde koppelingen

Een van de meeste gestelde vragen die we horen is ‘waarom kiest Facebook die afbeelding op deze link?’ Of ‘waarom wordent mijn beelden niet weergegeven zoals dat zou moeten?’ Er zijn doorgaans twee redenen voor. Eerst moet je ervoor zorgen dat het sociale netwerk weet welk beeld je wilt markeren wanneer u een link deelt. Dit wordt meestal gedaan met Open Graph -tags of andere metadata.

Ten tweede, moet u ervoor zorgen dat de beelden opgenomen in een pagina of bericht van een formaat zijn die het sociale netwerk verwacht. Als de vorm van het beeld is niet goed is voor het sociale netwerk, zal ze het beeld vaak vervormen of negeren.

Beeldformaten gedeelde koppelingen

NetwerkBeeldformaat
Twitter1024px x 512px
Facebook1200px x 628px
Instagram238px x 238px (Photo Thumbnails)
Pinterest235px x 800px (Pin Preview); 68px x 68px (Board Thumbnail)
LinkedIn180px x 110px (thumbnail)
YouTube1280px x 720px (Custom Video Thumbnail)
Google+497px x 373px
MediumOmslagfoto of profielfoto zal worden gebruikt

Maar wacht… er is meer!

De visuele kant van sociaal is altijd in ontwikkeling. Hier zijn een aantal extra middelen die dieper graven in al deze gebieden:

Facebook help center
Instagram images
LinkedIn image dimensions
Pinterest boards about social media image sizes
Medium image sizes
Medium help center
Twitter sizing

Pin It on Pinterest

Share This